Jednostka prowadząca
Wydział Nauk HumanistycznychInstytut Językoznawstwa i Literaturoznawstwa
ul. Żytnia 39
08-110 Siedlce
tel.: 25 643-18-71
Opis studiów
Podyplomowe Studia Filologii Polskiej trwają 3 semestry (ogólna liczba godzin 480, w tym 100 godzin zajęć z zakresu dydaktyki przedmiotowej, przygotowujących do nauczania języka polskiego w szkole podstawowej i ponadpodstawowej oraz 90 godzin praktyk nauczycielskich - 45 w szkole podstawowej i 45 w szkole ponadpodstawowej). Zakończenie studiów wymaga przygotowania pracy dyplomowej oraz zdania egzaminu dyplomowego.
Cele kształcenia
Podyplomowe Studia Filologii Polskiej są studiami kwalifikacyjnymi, które pozwalają nauczycielom przedmiotów humanistycznych posiadającym tytuł zawodowy magistra i absolwentom kierunków humanistycznych posiadającym tytuł zawodowy magistra oraz przygotowanie psychologiczno-pedagogiczne uzyskać kwalifikacje do nauczania przedmiotu język polski w szkole podstawowej i ponadpodstawowej. Gwarantują uzyskanie wiedzy merytorycznej i dydaktycznej z zakresu realizacji treści nauczania przedmiotu język polski w szkole podstawowej i ponadpodstawowej. Umożliwiają także zdobycie wiedzy i umiejętności w zakresie organizowania, planowania, prowadzenia i ewaluacji procesu kształcenia polonistycznego. To studia humanistyczne. Przedmioty realizowane są w modułach:
- Moduł I [A3] Podyplomowe przygotowanie merytoryczne do nauczania przedmiotu "język polski" w szkole podstawowej i ponadpodstawowej,
- Moduł II [D/E] Przygotowanie do nauczania języka polskiego jako kolejnego przedmiotu:
- 1/E.1 Dydaktyka przedmiotu "język polski",
- 2/E.2 Praktyka zawodowa dydaktyczna z języka polskiego.
Moduły prowadzą naukowcy z Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach doświadczeni w kształceniu studentów filologii polskiej specjalności nauczycielskiej, jak też posiadający doświadczenie zawodowe nauczycieli języka polskiego na poszczególnych etapach edukacyjnych w różnych typach szkół, współpracujący także z placówkami oświatowymi, innymi instytucjami systemu edukacji.
Czas trwania
3 semestry. Zajęcia prowadzone są w trybie zaocznym (w soboty i niedziele). Studia podyplomowe są odpłatne, wysokość opłat ustala Rektor UPH.
Wymagane dokumenty
- podanie o przyjęcie na studia (wydruk z systemu IRK),
- dyplom ukończenia studiów jednolitych magisterskich lub drugiego stopnia z zastrzeżeniem, że kandydat musi posiadać wykształcenie humanistyczne oraz przygotowanie psychologiczno-pedagogiczne (przygotowanie do wykonywania zawodu nauczyciela).
Kandydat składając dokumenty jest zobowiązany do potwierdzenia swojej tożsamości i okazania dowodu osobistego lub innego dokumentu potwierdzającego tożsamość kandydata na studia podyplomowe (oryginał dokumentu do wglądu).
Przyjmowanie dokumentów odbywa się w Sekretariacie Instytutu Językoznawstwa i Literaturoznawstwa.
Na studia przyjmuje się, według kolejności zgłoszeń, absolwentów studiów wyższych magisterskich kierunków humanistycznych, którzy uzyskali kwalifikacje do nauczania przedmiotu w szkole ponadpodstawowej.
Wysokość czesnego (link).
Plan studiów
Semestr 1
- Tradycja biblijna i antyczna
- Historia języka polskiego
- Historia literatury polskiej: literatura dawna - średniowiecze, renesans, barok
- Historia literatury polskiej: oświecenie, romantyzm
- Literatura dla dzieci i młodzieży
- Dydaktyka "języka polskiego" w szkole podstawowej
- Gramatyka opisowa języka polskiego
Semestr 2
- Historia literatury polskiej: pozytywizm, Młoda Polska
- Dydaktyka "języka polskiego" w szkole ponadpodstawowej
- Pedagogika zaburzeń komunikacji językowej
- Poetyka z teorią lektury
- Gramatyka opisowa języka polskiego
- Wiedza o literaturze powszechnej
- Praktyka zawodowa dydaktyczna w szkole podstawowej (w II semestrze)
Semestr 3
- Historia literatury polskiej: literatura XX wieku i najnowsza
- Analiza i interpretacja dzieła literackiego
- Dzieła sztuki na lekcjach języka polskiego
- Film na lekcjach języka polskiego
- Polonistyczne laboratorium multimedialne
- Kultura języka polskiego z praktyczną stylistyką
- Seminarium dyplomowe
- Praktyka zawodowa dydaktyczna w szkole ponadpodstawowej (w III semestrze)