Jednostka prowadząca
Wydział Nauk SpołecznychInstytut Pedagogiki
ul. Żytnia 39
08-110 Siedlce
tel.: 25 643-18-33
e-mail:
www.ip.uph.edu.pl
Kierownik Studiów:
Dr hab. Tamara Zacharuk prof. UPH
Opis studiów zawierający między innymi opis treści programowych itp.:
Cele kształcenia:- Umożliwienie zdobycia podstawowej wiedzy pedagogicznej, psychologicznej i socjologicznej pozwalających na rozumienie procesów rozwoju, socjalizacji i wychowania.
- Umożliwienie zdobycia wiedzy z zakresu pedagogiki specjalnej i edukacji inkluzyjnej
- Przygotowanie słuchaczy do udzielania i organizowania profesjonalnej pomocy psychologiczno-pedagogicznej zgodnie z ideą edukacji inkluzyjnej oraz uregulowaniami prawnymi dotyczącymi wymogów pracy z tymi uczniami
- Kształtowanie umiejętności i kompetencji niezbędnych do pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
- Wyposażenie słuchaczy w wiedzę i umiejętności umożliwiające:
- rozpoznawanie przyczyn niepowodzeń szkolnych
- rozpoznawanie specyficznych trudności w uczeniu się uczniów
- rozpoznawanie potencjalnych możliwości uczniów
- rozpoznawanie indywidualnych potrzeb uczniów
- opracowanie oraz ewaluacja indywidualnych programów edukacyjno – terapeutycznych la uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
- planowanie zadań z zakresu doradztwa edukacyjno-zawodowego oraz ich realizację
- podejmowanie działań wychowawczych i profilaktycznych wynikających z programu wychowawczego szkoły i programu profilaktyki
- planowanie zadań umożliwiających rozwijanie umiejętności wychowawczych rodziców i nauczycieli
- podejmowanie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych
- dokonywanie okresowej oceny efektywności udzielanego wsparcia, w tym prowadzonych zajęć specjalistycznych, rewalidacyjnych i socjoterapeutycznych
- dokonanie diagnozy oraz przedstawienie wniosków i zaleceń do dalszej pracy z uczniem.
Uzyskane kwalifikacje, uprawnienia itp.:
Absolwent Podyplomowych Studiów Kształcenia Uczniów ze Specjalnymi Potrzebami Edukacyjnymi przygotowany jest do pracy z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Potrafi rozpoznawać indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne ucznia oraz dokonać diagnozy indywidualnych możliwości psychofizycznych ucznia wnikających w szczególności:- niepełnosprawności
- zniedostosowania społecznego
- z zagrożenia niedostosowaniem społecznym
- ze szczególnych uzdolnień
- ze specyficznych trudności w uczeniu się
- z zaburzeń komunikacji językowej
- z choroby przewlekłej
- z sytuacji kryzysowych lub traumatycznych
- z niepowodzeń edukacyjnych
- z zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową ucznia i jego rodziny, sposobem spędzania czasu wolnego, kontaktami środowiskowymi
- z trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą
Czas trwania w semestrach oraz ilość godzin ogółem:
3 semestry, 360 godzinWysokość czesnego:
1300 PLN za semestrWarunki przyjęcia i wymagane dokumenty:
Studia przeznaczone są dla:- nauczycieli (posiadających kwalifikacje nauczycielskie i przygotowanie pedagogiczne)
- absolwentów studiów wyższych I i II stopnia z przygotowaniem pedagogicznym i zainteresowanych pracą z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych
- psychologów, pedagogów, wychowawców świetli, internatów, ośrodków wychowawczych
- przyjęcie na studia podyplomowe następuje na podstawie złożonych dokumentów
- decyzję o zakwalifikowaniu podejmuje kierownik Podyplomowych Studiów Kształcenia Uczniów ze Specjalnymi Potrzebami Edukacyjnymi
- decyzję tę doręcza się kandydatowi w formie pisemnej na adres wskazany do korespondencji.
- podpisany przez kandydata formularz zgłoszenia na studia podyplomowe (wydruk z programu IRK)
- kserokopię dyplomu ukończenia studiów wyższych wraz jego potwierdzeniem
- zaświadczenie o uzyskanych kwalifikacjach pedagogicznych
- w przypadku nauczycieli dokument potwierdzający uzyskanie uprawnień nauczycielskich (tj.: suplement do przedkładanego dyplomu ukończenia studiów, świadectwo ukończenia studiów podyplomowych w zakresie przygotowania nauczycielskiego lub inne zaświadczenie o posiadaniu uprawnień do nauczania przedmiotu lub prowadzenia zajęć)
- kserokopia dowodu osobistego